De eerste dagen van de Alaska floattrip 2015

9 augustus 2015

Vanaf Schiphol gaat de reis via Reykjavik naar Anchorage, Alaska. Op 10 km hoogte vliegen we over Groenland. Onder ons een prachtig landschap dat door het heldere weer ook erg goed te zien is. We vliegen over bergen met sneeuw, Gletsjers en ijsvlakten ,een zeer indrukwekkend beeld. Na een lange vlucht komen we dan eindelijk in Anchorage aan. Nu is het per taxi naar de B&B waar we twee nachten overblijven voor we verder reizen.

Boven Groenland De B&B in Anchorage In de huiskamer van de B&B Alaska rail locomotief

De volgende dag gebruiken we om wat rond te shoppen in Anchorage. We gaan langs bij een aantal grote zaken zoals BassPro en Wallmart en doen ook vast op beperkte schaal boodschappen voor de trip. BassPro een winkel die sommige van ons wel van het web kennen maakt zeker indruk, boven de ingang hangt onder een afdak een watervliegtuig en voor de deur staan diverse leuke bootjes. Als je naar binnen loopt sta je in een grote winkel met om je heen opgezette (ijs)beren, elanden en aan het eind van het pad een heel groot aquarium. In het aquarium zwemmen een aantal van de vissoorten die voorkomen in de rivieren van Alaska. Het is een speelgoedzaak voor mannen. Wij kopen r onze vergunning om 14 dagen te vissen op de Goodnews. In Anchorage wordt ook “gevist” schouder aan schouder staan ze in de modderig bedding van de rivier. Op een manier die eigenlijk geen vissen mag heten proberen de vissers een maaltijd bij elkaar te vangen.

De entree bij BassPro Binnen bij BassPro binnen bij BassPro Vissen in Achorage

De volgende ochtend zijn we voor het ontbijt weer op pad. Een binnenlandse vlucht naar Dillingham , waar Peter zijn spullen heeft opgeslagen. Nog voor we verder reizen naar Lake Goodnews, hebben we de eerste kennismaking met een van de locals. Een klein vliegje dat in zeer grote aantallen aanwezig is en overal gaat zitten. Elk onbedekt stukje huid lijkt ze aan te trekken en ze bijten, bijzonder irritant, we gaan ze nog veel tegenkomen. Het zijn Noseeums, snel uitgesproken Nosees genoemd maar je ziet ze wel en voelt ze ook. Een korte rit met de auto brengt ons met de spullen naar een meer in de buurt van Dillingham. Hier worden we opgepikt door het watervliegtuig dat ons in twee groepen naar Lake Goodnews brengt.

Over de bergen naar Dillingham Muurversiering in Dillingham De aankomst van het watervliegtuig Het vervoer naar Lake Goodnews
Marius en ik gaan samen met de tweede vlucht mee. Een bijzondere gebeurtenis is het wel in zo’n klein vliegtuigje van het water opstijgen en dan een vlucht tussen de bergen door en soms vlak over de top heen. Als we aankomen bij Lake Goodnews is het eerste kamp al gemaakt door de anderen. We laden het vliegtuigje snel uit en als het weer vertrokken is blijven we met z’n vijven achter aan de rand van het meer. Morgen gaan we de rivier op voor de eerste float maar eerst wordt er gevist. Vlak voor de deur loopt een klein stroompje het meer in het lijkt wel een rode streep door het grote aantal Reds dat er in zit. Direct in dit stroompje werpen levert vooral vals gehaakte Reds op. Om er echt een te vangen, in de bek gehaakt, moet je de kleine groepjes die buiten de stroom zwemmen aanwerpen. Hier vang ik met een battlecreek mijn eerste Red (Sockeyezalm) op een #6 hengel, die als een hoepel zo krom staat. Er is een behoorlijke dril nodig om de vis te landen uiteindelijk trek ik hem de kant op door achteruit te lopen. Ook de anderen vangen hun eerste vissen.

Het eerste kamp Lake Goodnewes Sockeye zalm (Red) Mijn eerste Red BattleCreek

Marius Ernst De vlotten ontbijt

De volgende morgen is het op tijd opstaan en gelijk aan de slag om het kamp op te ruimen. Peter zorgt voor het ontbijt gebakken eitjes met spek, een paar boterhammen, kop thee en direct na het ontbijt de koffie. Dit zal de hele reis verder zo blijven. Als alles is ingepakt worden de vlotten in orde gemaakt en de bagage verdeeld en opgeladen. We gaan de rivier op naar het volgende kamp. Nog maar net op het water zien we langs de kant van het meer een beer met haar twee jongen lopen. Een prachtig plaatje veilig op afstand maar binnen bereik van de camera en dat op de eerste dag al.