Denemarken 2016

Op zaterdag 1 oktober zijn we vroeg op pad gegaan voor een vistrip van een week naar de Funen. Vissen op zeeforel is het doel van deze reis, we zijn met z’n zessen en de planning is om in de middag al in het water te staan. In de weken hiervoor zijn alle vliegendozen weer gevuld met oude vliegen maar ook de nieuwste hit (de Brenda) zit er tussen. Het materiaal is in orde gemaakt en laatste aankopen zijn gedaan.

Na aankomst in ons huisje worden de kamers verdeeld en spullen uitgepakt. We eten wat en gaan vol verwachting gelijk op zoek naar de eerste stek. Aan het eind van de avond heeft alleen Leo forel gevangen maar de week is jong en alles kan nog. De avond wordt afgesloten met een drankje en een antwoord op waar gaan we morgen heen. Marius is onze planner en haalt zijn informatie uit het “117 stekkenboek” en eerdere ervaringen.

De volgende ochtend is het vroeg dag. De wekker gaat om 06:00 uur en tot er koffie is gedronken zit iedereen wat voor zich uit te staren. Een gebeuren dat zich elke ochtend hierna opnieuw afspeelt. Hierna ontbijt en snel op pad naar de eerste stek. Het idee is een stek te bezoeken als er na een paar uur niets gevangen wordt door naar de volgende stek. Om 14:00 uur dan terug om te eten en rond 16:00 uur weer naar het water tot na zonsondergang.

Mijn zaterdag, zondag en maandag zien er hetzelfde uit. Veel stekken en geen vis verschillende vliegen proberen maar het mag niet deren. Dan eindelijk een paar aanbeten maar de vis blijft niet aan de haak hangen. De vlieg werkt dus wel maar waarom haakt de vis zich niet. Uiteindelijk op dinsdag in de avond vang ik mijn eerste forel bij “de suikerfabriek” het is een kleintje. Hierdoor kom ik van de nul, als laatste van de groep dus de maat van de vis maakt mij niet zo uit.

Nieuwe stek    Nog een Nieuwe Stek    En weer een andere Stek    Uitzicht op de stek

Ik wist dus al dat mijn Craftfur garnaal aantrekkelijk was door de aanbeten, Bij nader onderzoek ben ik gaan twijfelen aan de haakmaat die ik gebruikte. Misschien was een # 10 toch te klein ten opzichte van de vlieg. Ik heb mijn garnaal toen opnieuw gebonden en dit keer op een haak maat #8. Met drie nieuw gebonden garnalen in de doos ben ik op de woensdag begonnen.

leen-met-zijn-vangst    de-grootste-van-2016

Op de Duitse radio had ik al een paar keer gehoord dat er voor de hele Oostzeeregio een waarschuwing was. Deze was voor springtij met waterstanden tot een meter hoger als normaal en veel wind. Iets dat ook duidelijk te merken was op onze eerste stek. Er stonden hoge golven en veel wind maar door hier vooraf rekening mee te houden was het vissen met de vliegenhengel toch goed mogelijk. Ik vang hier vrij snel mijn tweede forel  op het nieuw gebonden garnaaltje en kreeg nog een aanbeet die ik niet weet te verzilveren. Marius, Leen en Paulus vangen hier ook een paar forellen maar de anderen niet. Na een paar uur zijn we naar een nieuwe stek gegaan waar bij aankomst al meteen duidelijk was dat het met de vliegenhegel  geen succes zou worden. De wind stond vol op de kant en was ook behoorlijk  fors. Dus de keuze viel op een spinhengel met bombetta en een vlieg aan het einde van de onderlijn. De groep splitste zich op ik bleef nog even in de kom aan het eind van het pad hangen. Hier vang ik al snel een leuke forel boven het wier bij de steiger.

lokale-kunst

Na wat omzwervingen langs het water ben ik toch vissend in richting van de anderen gelopen. Al lopend werp ik mijn vlieg over de wierbedden en draai langzaam binnen. Ineens zie ik een kolk bij mijn vlieg en wordt deze gepakt. De aanbeet is krachtig en ik weet gelijk dat dit een grotere forel zal zijn. Er volgt een dril, een fotosessie en ik hoop dat Paulus die in de buurt is een foto van mij kan maken. De vis denkt hier anders over. Terwijl ik hem in het water probeer vast te houden tot Paulus er is glipt de forel uit mijn handen en zwemt weg. Aan het einde van de visdag(woensdag) staat mijn score op 4 forellen.

Springtij hier was eerst strand    Marius in de golven    Leen en Paulus    watervogeltjes

De donderdag gaan we naar een stek waar we eerder al gekeken hadden en die er goed uitzag. Ook weer rekening houdend met de wind en hoge waterstand moest het mogelijk zijn hier te vissen. Een landtong waar rondom gevist kan worden Marius en ik besluiten om naar de kop te lopen waar de anderen een beetje in de luwte gaan proberen. Met de bombetta maakt het niet zo heel veel uit hoe de wind is. Op de kop staat het water hoog tegen de rand en is er een hele strook met bruin water. Achter het bruine water lijkt er een wierbed te liggen, een goede plek om te vissen. Al redelijk snel krijg ik een aanbeet en vang de eerste zeeforel van de dag. Oplopend en steeds weer achter de bruine rand in het water inwerpen levert mijn uiteindelijk zeven aanbeten op waarvan ik er zes weet te verzilveren. Een forel maakt er een mooie show van en springt, direct na de aanbeet een paar keer hoog boven het water uit. Ook Marius vangt een forel en heeft aanbeten. Dus de plek is goed gekozen en we besluiten daar te blijven. Dan krijgen we een belletje Paulus is koppie onder gegaan en heeft een nat pak dus we gaan terug voor een verdroging en eten. We besluiten de middag weer naar dezelfde stek te gaan. Marius , Leo en Job besluiten om naar de kop te gaan voor mij iets te druk . Ik loop op lang de linkerzijde en eindig bij de kop om te zien of er nog steeds gevangen wordt.

Dit blijkt niet het geval en ik besluit weer om dezelfde weg terug te lopen naar de baai. Onderweg werp ik een aantal keer in en krijg toch nog een aanbeet. Ik blijf even op de plek hangen en na een paar worpen van dan toch nog een vis. In de Baai aangekomen is het bijna donker en kom ik Leen en Paulus tegen. Er wordt inmiddels ook gejaagd in het stuk ondergelopen weiland achter mij. Niet door vis maar met jachtgeweren op vogels in de lucht. Ik hoor twee schoten en terwijl ik een keiharde aanbeet krijg hoor ik ook de hagel achter mij in het ondergelopen weiland neerkomen. Ik een hond door het water springen. De grote forel aan het eind van mijn lijn heeft echter al mijn aandacht nodig. Hij trekt behoorlijk en gaat een paar keer door de slip heen. Een prachtige forel mooi getekend en weer een bevestiging dat mijn garnaal het goed doet. Hierna besluiten we om het voor gezien te houden deze dag was voor mij absolute top met 8 mooie forellen. Terwijl wij over dijkje achter het strandje lopen klinken nog steeds de schoten gevolgd door neerkomende hagel achter ons.

Job maakt nog een laatste foto        De Laatste van 2016

Het is vrijdag en al weer onze laatste visdag, wat gaat een week toch snel.  We willen toch weer naar de stek van de dag ervoor. Aangekomen gaan de anderen naar de baai en ik wil weer naar de kop. Daar aangekomen zijn de omstandigheden toch weer anders dan de vorige dag. Het water is behoorlijk gezakt en de wind komt uit een andere hoek. Ik wil starten met de spinhengel en bombetta met vlieg maar na twee worpen loopt mijn molen vast. Kraakt aan alle kanten en komt niet meer los. Ik bouw om naar de vliegenhengel en ga hier mee verder vis sen. Door het wat helder geworden water en de lagere waterstand kan er wel enige afstand geworpen worden. Net buiten werpafstand buitelen een paar forellen. Als ik toch in hun richting werp vang ik een forel, ze zijn er dus toch ook binnen bereik. Leen is ook op de kop aangekomen en vangt zijn eerste van de dag. De anderen laten weten dat het bij de baai niets is en zij verder gaan. Leen en ik blijven nog waar we zijn en Job die ons rondrijd blijft in de baai verder vissen. Uiteindelijk vang ik er vier en Leen drie. We moeten terug naar Job om te gaan eten. De andere groep heeft ook wat gevangen op hun tweede stek. In de avond echt de laatste sessie Leen en Marius gaan naar Toro Huse Paulus, Job en ik besluiten nog een laatste bezoek aan de suikerfabriek te brengen. Paulus vangt er een en terwijl ik opmerk dat het erg rustig water is krijg ik weer een harde aanbeet. Maar amper zes meter voor mij net over de rand van het wier vang ik mijn laatste zeeforel van deze vakantie. Naar aanleiding van een verzoek door mijn zoon neem ik er toch een mee naar huis om te roken.

Lekker zwiepen    De laatste worpen 2016      De Craftfur garnaal mijn winnaar 2016    klaar om te roken

De laatste van de 17 zeeforellen deze vakantie door mij gevangen is de eerste ooit die mee naar huis gaat.